Assalamualaikum & salam hormat 🙂
Artikel kali ini, kami nak berkongsi dengan anda beberapa tips untuk penjimatan dalam pengurusan bisnes homestay.
Perkongsian ini kami ambil dari tulisan rakan kami, Faridil Atras, yang mana mempunyai 4 tahun pengalaman dalam menguruskan bisnes homestay di Malaysia dan juga Australia.
Jom ikuti tips-tips yang disenaraikan di bawah. Semoga bermanfaat!
#Tip 1
Sekiranya homestay anda mengalami gangguan bau yang kritikal daripada 'Floor Trap' jangan dibiarkan. kerana ia boleh;
a) Menjejaskan prestasi homestay anda.
b) Pelanggan anda akan beranggapan homestay anda kotor walaupun telah dicuci berkali2.
c) Menggalakkan lipas untuk berkeliaran di dalam rumah anda.
That is disgusting, isn't?
Sekiranya anda memanggil plumber, anda akan dikenakan caj. Sebagai langkah penjimatan, anda boleh menggunakan reuse TILE yang berukuran saiz Floor Trap untuk menutup Foor Trap tersebut. Sila pastikan di bawah Floor Trap tersebut mempunyai ukiran yang memudahkan air mengalir keluar.
#Tip 2
Alat ini perlu ada bagi setiap pengusaha Homestay. Alat ini dipanggil 'Drain Snake Cleaner'. Ia digunakan untuk menolak dan menarik bahan atau sisa yang tersumbat di paip homestay anda. Sekiranya anda ada alat ini, mungkin anda boleh menjimatkan kos plumbing.
#Tip 3
Ramai daripada pengusaha homestay mengeluh bil elektrik naik mendadak seperti penggunaan aircond atau water heater yang tinggi oleh pelanggan homestay mereka. Iyalah sikap mereka kan pelbagai jenis, mestilah homestay anda diasak betul-betul.
Di sinilah peranan pengusaha homestay untuk meng'sekolah'kan pelanggan anda secara ilmiah.
Tahukah anda, dengan me'label'kan beberapa plug point utama seperti suiz heater dan aircond sebagai contoh, boleh menjimatkan banyak kos bil elektrik homestay anda.
'Kenapa perlu kepada labeling ini, sedangkan semua suiz ada fungsinya dan semua boleh dicuba satu persatu?'
Jawapannya adalah kerana;
a) Supaya pelanggan anda tahu kegunaannya. Sebagai contoh, suiz heater disesetengah negara berbeza dgn Malaysia. Di situ lah labeling menjadi panduan asas untuk mereka menekan suiz tersebut. Kerosakkan 'heater tank' lebih mahal jika dibandingkan kos utk anda membuat label.
b) Memudahkan pelanggan anda menggunakan peralatan di homestay anda secara berjimat cermat secara tidak langsung menjimatkan elektrik homestay anda.
c) Tidak menganggu anda di waktu anda sibuk atau tengah-tengah malam kerana satu suiz atau tidak mempunyai manual panduan utk peralatan tertentu. Mungkin anda akan ketawa dengan kenyataan saya ini. Jangan terkejut sekiranya pelanggan anda call ditengah-tengah malam semata-mata tidak tahu menggunakan remote aircond atau TV. Kalau anda rasa selesa, abaikan tip ini 🙂
Nota penting : Sebagai seorang muslim, label arah kiblat jangan dilupai dan ia wajib.
#Tip 4
Ada sesetengah homestay akan menggunakan pinggan kaca sebagai peralatan pinggan mangkuk homestay mereka.
Kebiasaannya yang berlaku, pinggan kaca selalu tak cukup. Jangan salah faham! Hal ini disebabkan pinggan kaca telah dipecahkan oleh pelanggan anda.
Akhirnya menyebabkan anda terlepas pandang dan pinggan mangkuk anda tidak cukup untuk pelanggan anda yang seterusnya.
Persepsi mereka adalah anda tidak menyediakan pinggan secukupnya di homestay anda.
Di sini saya kongsikan satu tip. Iaitu gunakan pinggan mangkuk dan cawan jenis 'milamine' tetapi seakan2 original kaca gitew.
So, selamatlah kos pembelian gantian kaca yang pecah.
Biasa anda boleh dapatkan pinggan milamine jenis ini di MR DIY atau Eco.
*Kredit: Faridil Atras, pemilik rangkaian homestay Fardain Place.
Jika anda berminat untuk belajar tentang pengurusan homestay, Tuan Faridil Atras ada menyediakan ebook panduan bagaimana nak menjalankan bisnes homestay yang betul dan menguntungkan.
Comments
Post a Comment